A Placcc Fesztivál a 2020. nyarán megvalósított Wa(l)king the city eseménysorozat után szeptemberben egy kis volumenű kiadással jelentkezik, amelynek megszervezésében elsőrendű szempontunk a közönségünk és a meghívott művészek biztonsága.
Emellett, akárcsak a nyári eseménysorozatunk alkalmával, ezúttal is kiemelten fontos célunk volt a magyar művészek helyzetbe hozása és támogatása.
A 2020-es évet alapvetően meghatározta és a továbbiakban is meghatározza a Covid-19 járvány, ezért szeptemberi fesztiválunk megszervezését is erőteljesen befolyásolja. Egyfelől a támogatásaink nagyobb részét a 2020. június-júliusban megvalósított, a járvány által ihletett Wa(l)king the city projektre fordítottuk, másrészt szeptemberben olyan alkotásokat hívunk meg, ahol a biztonságos távolságtartás betartható. Ennek megfelelően a Placcc Fesztivál 15. kiadása egy kis volumenű és a lehetőségekhez mérten adaptív rendezvény lesz.
A fesztivál megszervezésekor azonban sem tartalmilag, sem koncepciójában nem kívánunk a járvány témájára fókuszálni. Bár a programunkban megtalálható produkciók elsődleges problémafelvetései nagyon különbözőek – és a járványtól függetlenül rendkívül relevánsak –, a meghívott alkotók által felvetett témákban és kérdésekben azonban mégis óhatatlanul ott rejlik az áthallás. Felmerülnek olyan kérdések, mint: a klímakatasztrófa mennyiben járult hozzá a járvány kialakulásához? A járvány hogyan hatott a művészeti alkotás mint munkavégzés eddig sem éppen túl pozitív megítélésére? Hogyan győzzük le félelmeinket, legyen az a járványtól vagy a szédítő magasságtól való félelem?
A fesztivált Vörös Krisztián (Piros) pop-up kiállításával kezdjük. Ő tervezte a Placcc mind a tizenöt kiadásának arculatát, amelyek közül az idei design azért is különleges, mert „analóg módon”, azaz egy festményből született.
A népszerű nyári Wa(l)king the city eseménysorozat sétái közül megismétlünk négyet Re:walking the city címen. Az érdeklődőknek ez alkalommal élőben is lehetőségük nyílik kipróbálni a belga Ine van Horen Blaha-walkját, Juhász Gergő Make it visible és Murányi Marcell Bug című sétáját is -amelyek megvalósításában az ImagineBudapest nyújtott szakmai segítséget a művészeknek -, valamint újra csatlakozhatnak Somló Dávid Kicsengetéséhez is.
Izgalmas kísérletnek ígérkezik Vass Imre rész_munka_idő című projektje, amelynek keretében a művész egy üzlethelyiségben öt napon keresztül, hétfőtől péntekig, napi négy órában fog táncolni, rámutatva a kitartó, megterhelő fizikai munka és a művészi érték közti különös összefüggésre.
Emellett idén mutatjuk be a Ziggurat Project új, AWE című munkáját, amelyben a magasba törő művészek láttán a nézők is esélyt kapnak arra, hogy megküzdjenek félelmeikkel.
A Placcc 2020-on kiállítjuk a holland Collectief Walden művészi kollektíva Windstilleven / Szélcsendélet című előadásának központi díszletelemét, egy nagyméretű camera obscurát is, amelyet a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen tanuló magyar mérnökhallgatók terveztek és építettek meg. A holland művészek által hozzá megálmodott szabadtéri előadást a járványügyi helyzetre való tekintettel el kellett halasztanunk, de reményeink szerint az létrejöhet egy későbbi időpontban – így talán a következő Placcc során – magyar előadóművészek közreműködésével.
Végül pedig az idei fesztivál keretében sor kerül az Átváltozó Egyesület Apokalipszis-tréningjének újabb kihívására is.
Az idei Placcra is várunk minden érdeklődőt! A tervezett programot természetesen erősen befolyásolja majd az aktuális járványügyis helyzet. Annak ellenére, hogy a pandémia hatalmas kihívások elé állít művészt és nézőt egyaránt, a szervezők célja, hogy a Placcc hagyományait folytatva jelen körülmények közt is lehetőséget nyújtsanak mindenkinek arra, hogy új szemszögból, a művészet erejének segítségével másként lássák az utcákat, parkokat és tereket – a várost –, amelyben élnek.